Kragujevački „Fijat” još nema plan proizvodnje za ovu godinu

Bez autora
Jan 19 2022

Proizvodne trake u kragujevačkoj fabrici „Fijat automobili Srbija” prošle sedmice ponovo su stavljene u pogon posle pauze od pedeset dana, ali još nema plana proizvodnje za ovu godinu.

Svi čekaju vest o daljoj sudbini fabrike u Šumadiji i eventualnom pokretanju novog modela automobila, što bi možda moglo da se dogodi sa prvim prolećnim danima, uoči izbora.

Uostalom predsednik Srbije Aleksandar Vučić je pred kraj prošle godine najavio da bi uskoro premijerka Ana Brnabić trebalo da objavi dobre vesti u vezi sa poslovanjem „Fijata” u Srbiji, ali nije želeo da iznosi detalje. Samo je rekao da je „Fijat” smanjio proizvodnju i da je bio na prvom mestu naših izvoznika i znatno doprinosio BDP-u 2013. i 2014. godine.

Inače, u to vreme „Fijat” je proizvodio 117.000 automobila godišnje i izvozio u vrednosti od oko milijardu evra. Trenutno proizvodi šest puta manje, odnosno oko 20.000 vozila, a od januara do novembra 2021. izvezao je automobila u vrednosti od 255,7 miliona evra i dospeo na osmo mesto najvećih srpskih izvoznika.

Saša Đorđević, predsednik sindikata „Fijata”, kaže da im poslodavac još nije dostavio plan proizvodnje za ovu godinu, ali se pretpostavlja da će biti na približnom nivou kao 2021. Broj radnih dana takođe ne bi trebalo da se razlikuje u odnosu na 2021, što znači da se radi tek nekoliko dana mesečno.

– Ove godine u julu će se navršiti tačno deset godina od kada proizvodimo „fijat 500-L”. To je ozbiljan period u smislu trajanja jednog modela. Ako pogledamo našu najbližu konkurenciju malobrojni su modeli koji su atraktivni kupcima i posle deset godina. Naš model je imao veoma male izmene 2016, ali to osveženje nije bilo tako skoro i nije bilo dovoljno – napominje Đorđević.

Dodaje da u auto-industriji nema pravila kada stari model biva redizajniran ili zamenjen potpuno novim, ali prvi indikator je pad prodaje i narudžbine vozila. On navodi primere „Dačije” i „Škode”, koje svake tri do četiri godine prave neko novo vozilo ili osvežavaju stari model.

Prema njegovim rečima još nema zvaničnih najava o pokretanju novog modela u Kragujevcu, kao ni da li bi taj automobil imao motor sa unutrašnjim sagorevanjem, hibridni ili električni.

– Iskreno se nadam da ćemo u skorije vreme imati nešto s čime bismo mogli da se pohvalimo. To bi bilo nešto što bi podiglo proizvodnju i povećalo uposlenost radnika. Bez toga ostajemo da funkcionišemo na nivou preživljavanja – kaže Đorđević.

„Stelantis”, zajednička kompanija „Fijata” i „Pežoa”, još u oktobru je trebalo da izađe sa investicionim planom za svaku fabriku koja posluje u okviru grupacije. Više puta je rečeno da kragujevačka fabrika neće biti ugašena. A i nema logike budući da je jedna od najmodernijih „Fijatovih” fabrika i veoma brzo bi mogla da se preorijentiše na proizvodnju hibridnih i električnih automobila. Za pokretanje ove vrste vozila potrebno je oko milijardu evra, a Vlada Srbije koja ima 33 odsto udela u zajedničkoj kompaniji verovatno bi učestvovala srazmerno svom učešću.

„Fijat” je na nivou grupacije najavio da će do kraja ove decenije potpuno preći na proizvodnju električnih automobila, koje je već počeo da proizvodi u Torinu. Takođe i Karlos Tavares, predsednik „Stelantisa”, rekao je da će od 2025. za svaki model automobila razvijati i električnu varijantu.

Radnici „Fijat plastika” prvi put bez bonusa

Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastika”, fabrike koja je u vlasništvu „Fijat grupacije” iz Italije i koja proizvodi branike za „fijat 500-L”, kaže takođe da svi čekaju vest o budućnosti „Fijata” iz Srbije. Do tada radnici ove fabrike nastavljaju da štrajkuju, a u februaru će se navršiti godinu dana od kada zahtevaju da im osnovice plata budu izjednačene sa zaradama zaposlenih u kompaniji „Fijat” u Kragujevcu, kao i da im se u hale vrate mašine, koje je „Fijat” tokom prvomajskih praznika 2021. odneo iz pogona.

Radnici „Fijat plastika” prvi put nisu dobili novogodišnji bonus od 25.000 dinara. Predsedniku štrajkačkog odbora je i dalje zabranjen ulazak u fabriku, a on najavljuje da će radnici uskoro podneti tužbe za diskriminaciju i tražiti finansijsku nadoknadu za bonus koji im je uskraćen.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik